Skip to content

Tennisarmbåge, padelarmbåge
– behandling av kiropraktor

Har du ont i armbågen? Har du svårt att få grepp om eller lyfta tunga saker eller vaknar du ofta med en molande smärta i armen?

Då kan du ha drabbats av tennisarmbåge, eller padelarmbåge som det numera också kallas. Vänd dig till oss – våra kunniga, erfarna och medkännande kiropraktorer kan med beprövade metoder hjälpa dig att bli av med dina problem.

Vi lägger alltid största vikt vid att finna grundorsakerna till dina besvär då ett enstaka negativt stimuli kan orsaka stora effekter på hela rörelseapparaten. På det sättet ger vi dig bästa möjliga förutsättningar för ett lyckat resultat.

Välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig med dina problem – oavsett om det handlar om tennisarmbåge eller något annat av de fysiska problem vi behandlar.

Därför ska du välja oss när du har tennisarmbåge:

  • Hög tillgänglighet och korta väntetider.
  • Våra kiropraktorer har lång erfarenhet och bred kompetens.
  • Vi har ett flertal terapeuter och det är enkelt att boka tid hos oss.
  • Brett nätverk av kompetens utanför kliniken.
  • Vi är självklart anslutna till branschorganisationen Kiropraktiska Föreningen i Sverige.

Mer fakta om tennisarmbåge eller padelarmbåge

Tennisarmbåge, numera även kallad padelarmbåge, är ett vanligt förekommande problem med armbågen. Åkomman handlar om att utsidan (eller insidan) av armbågen är skadad och det uppstår ofta smärta eller svullnad. Spänningar i armen som har funnits under längre tid men det händer även att man inte hittar en orsak till smärtan.

Tennisarmbåge, som har det latinska namnet lateral epikondylit, gör att det gör ont i yttre delen av armbågen. Smärtan i sin tur är orsakad av en lokal skada samt inflammation på närliggande senor och ledband. Majoriteten av de muskler som ligger runt armbågen kontrollerar dessutom handledens rörelser.

Vanlig bland racketsportare

Namnet tennisarmbåge/padelarmbåge härrör givetvis från att skadan är vanlig bland utövare av dessa båda racketsporter. Men skadan kan även uppstå på grund av andra ensidiga och upprepade rörelser.

Tennisarmbåge är bland annat vanligt bland mekaniker, målare, trädgårdsarbetare och personer som tillbringar många arbetstimmar framför en dator. I det sistnämnda fallet kallas det ofta musarm.

Tennisarmbåge/padelarmbåge – vanliga symptom

  • Ont i armbågen.
  • Du känner dig svagare i handen än vanligt. Det kan exempelvis märkas när du ska ta tag i något med stort grepp, som exempelvis ett mjölkpaket.
  • Det gör ont i armbågen även när du vilar. När du ligger och sover kan det göra ont om du ligger så att det blir ett tryck mot armbågens utsida.
  • Det kan vara svårt att räta ut armen på morgonen om du sover med böjd arm.
  • Att vrida underarmen gör ont, när du exempelvis ska vrida om en kran, använda en skruvmejsel eller vrida om en trög nyckel.

Vila kan få smärtan att försvinna

Tennisarmbåge utvecklas ofta stegvis. Till en början yttrar den sig ofta som en gradvis intensifierad smärta på utsidan av armbågen. Om man vilar armen kan smärtan försvinna på ett par dagar, men fortsatt monotona rörelser kan förvärra tennisarmbåge med tiden.

Tennisarmbåge kan göra rejält ont om man trycker på armbågen eller om man slår i den i något. Smärtan kan då både strömma ner i underarmen eller uppåt mot överarmen.

Musklerna försvagas

Eftersom tennisarmbåge/padelarmbåge kan försvaga musklerna kan det bli svårare att utföra vardagliga aktiviteter med arm och handled. Exempel på det kan vara att vrida om ett dörrhandtag eller lyfta en tekopp. Dessutom kan smärtan kännas i andra delar av kroppen som till exempel axel och nacke eftersom kroppen försöker väga upp smärtan i armbågen.

Smärtor i armbågen kan i en del fall också vara ett resultat av en skada någon annanstans i kroppen som i nacke eller rygg. En kiropraktor kan fastställa detta genom en enklare fysisk undersökning. Vad det än är som har orsakat tennisarmbåge så är det alltid viktigt att få skadan ordentligt undersökt, diagnostiserad och behandlad. Detta bör ske innan skadan blir så allvarlig att den påverkar dina dagliga aktiviteter.

Vi fokuserar på musklerna

När våra kiropraktorer behandlar tennisarmbåge eller padelarmbåge fokuserar vi på musklerna, senorna och lederna i det aktuella området.

Vi kombinerar flera olika behandlingar för att korrigera skadans orsaker, underlätta armens funktion och minska smärta och andra symptom.

Dessutom kan vi även ge dig råd om hur du ska ändra dina dagliga aktiviteter och vad du själv kan du göra för att underlätta ditt liv.

Tennisarmbåge – så behandlar vi den

För att kroniska besvär ska undvikas är det viktigt att sätta in behandlingen tidigt. Vid undersökningen är det också vanligt att terapeuten upptäcker att skuldrans och bröstryggens muskler är påverkade. Då är det viktigt att behandla alla de områden som kan påverka funktionen i underarmens muskler. I vissa fall kan det också behövas specifik träning av underarmens muskulatur och skuldra.

Våra terapeuter kan dessutom hjälpa till med att ta fram de rätta träningsövningarna. Tennis/padelarmbåge kan även behandlas med så kallad stötvågsbehandling.

Hur kan jag förebygga tennisarmbåge?

Det bästa sättet att förebygga tennisarmbåge är träning. Dels är det förstås bra att stärka musklerna i armen, men tänk också på att träna axlar och skuldror, det gör dig stabilare vilket i sin tur minskar belastningen på armbågen när du använder armen.

Det är dessutom viktigt med god funktion i nacke, rygg, axlar och handled.

Vad ska jag undvika när jag har tennisarmbåge?

Det viktigaste är att inte göra det som gör ont, om du anstränger armbågen kommer irritationen att öka. Men du ska inte vara rädd att använda armen överhuvudtaget. Då kommer den bara att bli ännu svagare. Det handlar om att belasta i rätt dos. Avlasta armbågen också genom att lätta på spänningar i axeln, skuldran och bröstryggen.

Hur ska jag träna vid tennisarmbåge?

Du behöver absolut inte sluta träna när du har problem med tennisarmbåge. Kroppen har många muskler som behöver hållas igång.

Du mår helt enkelt bra av att träna hela kroppen, vid sidan av de specifika övningarna du gör för armbågen.