Ischias – behandling hos kiropraktor

Ischiasnerven är kroppens längsta nerv som egentligen är en samling nervtrådar. Den börjar i nedre korsryggen och fortsätter ända ner i tårna. När ischiasnerven irriteras eller kommer i kläm kan man drabbas av smärtor, domningar eller muskelsvaghet i benet. Det är detta vi kallar ischias.

Vi hjälper dig att lindra smärtan

Lider du av ischias? Våra erfarna kiropraktorer kan hjälpa dig!

På KAN-kliniken lägger vi stor vikt vid att hitta grundorsaken till dina problem då varje litet negativt stimuli kan påverka hela kroppen. Genom att hitta grunden till din ischias kan vi läka, lindra din smärta, förebygga och ge ett långvarigt positivt resultat av behandlingen.

Välkommen att kontakta oss – vi har stor erfarenhet av patienter med ischias och ser fram emot att hjälpa även dig.

Ischias – några vanliga symtom

Här är några av de oftast förekommande symtomen vid ischias:

• Smärta i ryggslutet som strålar ner i ett eller två ben. I de flesta fall är det bara ena benet som påverkas. Smärtan strålar ner i nervbanan och går ned i skinka, höft och bakom låret, fortsätter nedanför knäet och kan i vissa fall kännas ända ut i tårna.
  • Smärta som kan göra ont när du böjer ryggen, nyser, hostar eller utför andra häftiga rörelser.
  • Domningar och bortfall av känsel. Det är vanligt med “sockerdrickskänsla” i fot och ben.
  • Kramp. Denna smärta beskrivs ofta som en obehaglig och smärtsam “elektrisk ström” i benet.
  • Svagare muskler i benet. Kan göra att den drabbade får svårt att gå på tårna eller hälarna. Det kan dessutom vara svårt att sträcka ut foten helt eller att böja sig framåt.
  • Nedsatt känsel i huden och minskad kraft i vissa muskelgrupper kan även förekomma.
En vanligt förekommande diagnos

Ischias är en vanligt förekommande diagnos, man räknar med att mellan 5-10 personer av alla personer med ryggsmärtor har ischias. Gravida löper större risk att drabbas av ischias.

Ischias är ofta väldigt smärtsamt och dessutom ofta långvarigt. 80 procent av de drabbade blir friska utan operation efter cirka tre månader. Många drabbade blir långtidssjukskrivna. Bara fem procent av patienter med diskbråck eller ischias opereras.

Falsk ischias – ischialgi

Ibland talas det om en besläktad diagnos som kallas falsk ischias. Det officiella namnet är ischialgi och är en smärta som strålar från ryggen till säte, lår och underben.
“Falsk ischias” uppstår när muskulatur och leder i nedre delen av rygg, bäcken och höft blir så irriterade eller inflammerade att smärtorna sprider sig ned till benet. Detta är ett tillstånd som faktiskt är vanligare jämfört med vanlig ischias. Ischialgi kan inte opereras men kan med framgång behandlas med kiropraktorbehandling.

Så behandlas ischias kiropraktiskt

Vi inleder med en undersökning där vi diagnostiserar ditt besvär. Vi informerar om du lider av “riktig” ischias eller ischialgi och väljer sedan behandlingsform.

Syftet med den kiropraktiska behandlingen är att ledfunktionen ska återställas och att inflammation och smärta ska minska. Våra kiropraktorer använder flera olika metoder för att återställa ledernas, musklernas, bindvävens och nervsystemets funktion. På det sättet kan vi förbättra blodcirkulationen så att reparationsprocessen i nerven och disken stimuleras. Vi ser till att du kommer att må bättre genom proffsig och skonsam behandling av din ischias.

Så kan du förebygga ischias

Motion och rörelse är det bästa sättet att undvika ischias i det långa loppet. Daglig aktivitet och rörelse upprätthåller ryggens muskulatur samtidigt som det förbättrar cirkulationen och smörjningen i leder och diskar. Men använd sunt förnuft när du tränar – ta inte i för mycket om du exempelvis lyfter vikter.

Sök hjälp så fort som möjligt

Har du smärtor som strålar ut i benet och misstänker att du har ischias? Du bör du så snabbt som möjligt uppsöka en kiropraktor, som kan ställa rätt diagnos och hjälpa dig vidare. Rätt behandling i ett tidigt stadium kan förkorta sjukdomsförloppet och göra vardagen mycket enklare och mindre smärtsam.

Som vi har nämnt ovan är det få ischiaspatienter som opereras. Men du bör få remiss till läkare om du har outhärdliga smärtor som inte lindras, eller om du lider av muskelsvaghet i ben och fötter som inte förbättras. Vi kan hänvisa till läkare för bedömning om detta skulle bli aktuellt. Många som har problem med ischias tillfrisknar dock i väntan på operation.

Behandling anpassas beroende på orsaker

Ischiasbehandlingen anpassas beroende på vad som gett upphov till smärtan. Det är viktigt att försöka behandla orsaken till smärtan samt att lindra symtomen. Smärtstillande läkemedel kan vara effektiva för att lindra symtom och göra det möjligt att träna lätt. Vissa former av ischias kan bli bättre av behandling hos kiropraktor. Det är också bra att fortsätta vara fysiskt aktiv i vardagen.

Tips – så här kan du lindra ischias själv
  • Sitt inte ned. Det är bra att sitta ned så litet som möjligt eftersom trycket på disken är som störst i sittande ställning. Ligg istället på rygg på golvet och lägg ned underbenen på en stol. Försök överhuvudtaget att hitta rörelser och ställningar som minskar smärtan i benet och undvik rörelser som smärtar.
  • Rörelse. Det är bra att röra på sig, även vid svåra smärtor. Gå runt där hemma eller i trädgården och ta hellre flera korta promenader än en lång.
  • Använd smärtstillande medel vid behov, det kan underlätta motion och god sömn vilket är bra för att kroppen ska läka.

Välkommen att höra av dig till oss på KAN-kliniken – våra kiropraktorer kan hjälpa dig att bli av med din ischias.