Kiropraktik

Kiropraktik är både ett yrke och en behandlingsform som bygger på unika principer relaterade till funktion, hälsa och välmående.

Kiropraktik är en snabb och effektiv primärvård. Kiropraktorn är expert på funktion och prestation med målet att återställa kroppens balans. Vi diagnosticerar och behandlar obalanser som kan leda till störningar i hela rörelseapparaten, vanligast i muskler och leder.

Människans kropp besitter en stor självläkande förmåga. Kiropraktorn hjälper den självläkande processen genom att stimulera samspelet mellan kroppens nervsystem, muskler och leder.

Kiropraktikens historia
Ordet kiropraktik kommer från grekiskan och betyder ”att behandla med händerna”. Det är mer än 100 år sedan kiropraktikens grundare Daniel David Palmer lade fram den första kiropraktiska sjukdomsteorin där han satte ryggradens funktion i samband med nervsystemets inverkan på kroppen. DD Palmer utvecklade ett behandlingssystem som sedermera har vidareutvecklats så att kiropraktik idag är det tredje största primärvårdsyrket i västvärlden, bara läkargruppen respektive tandläkargruppen är större. Världen över blir miljontals människor som lider av smärta och sjukdom hjälpta av kiropraktisk behandling. Kiropraktik omfattar diagnostik, behandling, rehabilitering och förebyggande åtgärder av funktionella besvär från leder, ligament, muskler, senor och deras relation till nervsystemet.

Läs mer under Vanliga frågor.

Hur går en kiropraktisk behandling till?

1. Du bokar en tid online.
  2. Bokad kiropraktor tar emot dig och du får möjlighet att beskriva dina besvär, din sökorsak.
  3. Kiropraktorn undersöker och ställer en diagnos och gör en skriftlig behandlingsdiagnos.
  4. Därefter påbörjas den akuta fasen och en första behandling genomförs.

Boka online nu, även kvällar och helger. Vi garanterar behandling inom 24 timmar måndag till söndag.